Rapport från bokmässan - Dag 1

Idag var klockan ställd på 04:45, ett klockslag jag knappt visste existerade. Cyklade med lite frusna händer till tåget som avgick strax efter sex på morgonen. Sällan ser man så många bibliotekarier på en tidig tågperrong som vid denna begivenhet. Vi är ett sällsamt släkte. Skriver också detta inlägg på iPaden, vilket kan leda till lite märklig formatering. Ber om överseende med detta.



Syftet för mig, Rebecca och vår lärarkompis Jasmina var att berätta om vinsten i Läsracet från tidigare i år. Vi hade en kort tiominuterspresentation på scen och var sedan tillgängliga i Akademibokhandelns mysiga läsmonter vid tre tillfällen under dagen. Vi kommer att göra samma sak imorgon lördag, så passa på och besök oss då!

Detta åtagande gjorde att vi hade lite mindre tid att utforska mässan idag, men dagen hann ändå innehålla ett antal höjdpunkter!

Höjdpunkt 1 - Fick äntligen träffa coola Cilla Dalén från Hjulsta grundskola som vi umgåtts med så mycket genom Twitter. Fick massa fin information om uppstarten av, bland annat, hennes idéer med PLT - Personlig LäsTränare och hann dela med oss av ett par grejjer också. Lite som på Twitter, med andra ord, fast roligare och med godare fika.

Höjdpunkt 2 - Fick lyssna på en snabbpresentation av Martin Widmark kring projektet "En läsande klass" och passade på att byta ett par intressanta ord efteråt. Fick ett visitkort som kan leda till spännande saker framöver för Växjö med omnejd... mer säger jag inte.


Höjdpunkt 3 - Fick prata lite med Johan Unenge som nyligen lämnat över facklan som Läsambassadör till Johanna Lindbäck. Vi diskuterade kring läsningens potentiella sociala dimensioner. Unenge menade att en fördel som till exempel dataspelen har över läsandet är just att de fungerar tydligare som en umgängesform. Intressant, och något som rimmade väl med våra boktipsfilmer från ovan nämnda Läsracet.

Bonushöjdpunkt - Köpte min alldeles egna Pluppmjukis!! Så mycket Plupp som jag lekt i min barndoms dagar var det verkligen på tiden. Eske Teske!


Klockan är nu sju och jag är redo för sängen. Gonatt, så gasar vi igen imorgon!

/Eric Haraldsson

Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.