Lektionstips - Skapa dina egna fantasyvarelser

I årskurs 2 och 3 på Ringsbergskolan har vi ett fantasytema. Eller, vi har egentligen ett gruppläsningstema där vi läser olika skönlitterära genrer och fantasy råkade vara först ut.

På inledningslektionen började vi med att prata om vad fantasy är för något, med fokus på att en fantasyberättelser kan, eller kanske rentav ska, innehålla sådant som inte kan hända i verkligheten. Talande träd, magiska krafter eller något så knäppt som en pälsgarderob som leder in i en helt påhittad värld.

Mycket fantasy lånar idéer från gamla mytologier, som grekisk eller nordisk, eller från gammal folktro som troll eller jättar. Vi tittade på bilder av en kentaur, en sjöjungfru en grip och en ushioni och försökte lista ut vilka olika djur de bestod av.

Typisk japansk Ushioni - Tjurdemon
Eleverna fick sedan arbeta i par. Varje par drog två lappar ur en mycket magisk burk. På varje lapp fanns namnet på ett djur. Uppdraget var sedan att kombinera ihop de båda djuren till ett helt nytt fantasydjur. Skapelserna blev helt klart fantastiska med kombinationer av till exempel uggla och giraff, kamel och fjäril eller tjur och delfin.



Efter att ha twittrat kort om idén plockade Ida Rosqvist, leg. logoped samt kreativt geni, upp det råa idéembryot och slipade det till en riktig ädelsten. Först lade hon till bildstöd för djuren, och sedan paketerade hon det snyggt och lättbegripligt i denna pdf.



Som om inte det var nog utvecklade Ida också idén vidare. Om vi skapat ett helt påhittat djur så måste man såklart även fundera över hur djuret faktiskt fungerar. Vad äter det? Hur bor det? Var finns det? Perfekt upplägg för en beskrivande text, där eleven kan träna sitt logiska resonemang. Har djuret en näbb kanske det äter en viss sorts mat, har det päls kanske ungarna föds på ett visst sätt?

Givetvis gjorde Ida ett material med bildstöd även till detta.



Det slår mig gång på gång hur viktigt det är att dela med sig av det man gör. Inte bara för andras skull, utan även för att kunna få återkoppling och för att kunna utveckla sin egen undervisning. Nästa gång jag gör det här med en av mina klasser kommer det definitivt att vara ännu bättre än första gången.

Leave a Reply

Populära inlägg

Använder Blogger.